WERKWIJZE

Kennismakingsgesprek / voorregeling

Steeds vaker merk ik dat mensen het prettig vinden om vooraf wensen kenbaar te maken en kennis met elkaar te maken. Tijdens dit gesprek, wat vaak wat meer informeel is, bespreken we alle zaken omtrent de uitvaart. Ik luister naar uw wensen en geef hierin advies of inspiratie. U bent uiteindelijk degene die beslist, maar op deze manier heeft u alvast een duidelijk beeld van de mogelijkheden ik kan aanbieden.

De uitvaartverzorger maakt, wanneer het moment daar is, een week onderdeel uit van uw gezin, uw familie. Het is dan fijn wanneer er onderling een 'klik' is met elkaar. Dit is namelijk een belangrijke eerste stap in de rouwverwerking. Ook geeft een kennismakingsgesprek rust voor als het moment straks daar is; het voorkomt het moeten nemen van belangrijke beslissingen in een relatief korte tijd.

U ontvangt van mij een duidelijk overzicht van de wensen die besproken zijn en de te verwachten kosten die hierbij horen. Zo voorkomt u verrassingen achteraf en weet u precies waar u aan toe bent. Wilt u een kennismakingsgesprek met mij? Neem dan gerust contact op. Uiteraard is dit gesprek kosteloos en geheel vrijblijvend.

 

Regelgesprek na overlijden

Wanneer het overlijden van uw dierbare bij mij is gemeld, zal ik bij u thuis komen voor het regelgesprek. Tijdens dit eerste gesprek zullen de meest belangrijke zaken met u worden besproken;

Welke kleding krijgt de overledene aan?

Waar zal de opbaring plaatsvinden? Thuis, in een uitvaartcentrum of elders?

Welke kist zal er worden gebruikt? 

Waar en wanneer is de uitvaart? Dit zal ook direct worden vastgelegd.

Hoe worden mensen op de hoogte gebracht van het overlijden? Via een (rouw)kaart, een advertentie in de krant en/of andere middelen hiervoor?

Welke tekst en/of gedicht en welke namen komen er op de kaart of in de advertentie?

Welk soort rouwvervoer gaan we gebruiken? Een rouwauto, koets of bijvoorbeeld een uitvaartbus? 

 

Tevens zullen we in het kort bespreken hoe we met elkaar de afscheidsdienst vorm gaan geven. Wie zou er willen spreken? Wilt u muziek draaien tijdens de dienst en zo ja, welke? Is er behoefte aan een levensverhaal? 

U kunt hier alvast met elkaar over nadenken. Tijdens een gesprek later in de week gaan we met elkaar de afscheidsdienst echt vormgeven en valt alles op zijn plaats. 

Tevens zal ik u vertellen wat u in de dagen voorafgaand aan de uitvaart van mij kunt en mag verwachten. Is uw dierbare bijvoorbeeld thuis opgebaard, dan bespreken we wanneer ik langskom voor de controle van de opbaring. Zijn er kaarten besteld, dan bespreek ik wanneer ik deze kom brengen of wanneer deze worden verstuurd (dit kan ik ook voor u verzorgen).

 

Omgaan met verlies bij kinderen

Als er een dierbare overlijdt, brengt dit veel emoties met zich mee. Niet alleen bij u als volwassene, maar ook bij de kinderen die betrokken zijn. Het is van essentieel belang dat kinderen het verlies goed verwerken op een manier die bij hen past. Het is vaak lastig om beslissingen te nemen voor de kinderen en het kan veel vragen (bij u) oproepen; nemen we de kinderen wel of niet mee naar de uitvaart? Laten we hen vooraf nog afscheid nemen? Wat moet ik als volwassene tegen hen zeggen of hoe leg ik uit wat er gebeurd is of gaat gebeuren?

Naast het reguleren van eigen emoties, moet u ook hier nog over nadenken. Soms is het fijn om hier wat hulp bij te krijgen. Ik kan u die ondersteuning bieden. Dit maakt standaard deel uit van mijn dienstverlening, ook omdat ik dit belangrijk vind. 

Een afscheid is heel persoonlijk, iedereen maakt zijn eigen keuze. Ik kan daarom niet op alles een antwoord geven, maar ik kan wel helpen de beslissing te nemen die uiteindelijk goed voelt (voor iedereen). Merkt u dat uw (klein)kinderen behoefte hebben aan meer begeleiding of een persoonlijk gesprek, dan kan ik u en uw (klein)kinderen hierin begeleiden. Vraag gerust naar de mogelijkheden hierin. Ook hierbij geldt; ik adviseer, maar u maakt de uiteindelijke beslissing. 

Ik lever ook het boekje 'Dag Lieve...'. Hierin kunnen kinderen lezen wat er allemaal gebeurt in, voor hen, begrijpelijke taal. Daarnaast kunnen kinderen hierin persoonlijke herinneringen en/of boodschappen opschrijven, foto's plakken enz. 

 

Nazorg

Mijn 'werk' stopt niet na de afscheidsplechtigheid.

In de weken na de uitvaart zal ik u nogmaals bellen om een afspraak te maken voor een nagesprek bij u thuis. Dit uiteraard alleen indien u dit wenst. 

We kijken samen terug op de afscheidsplechtigheid. Hoe heeft u dit ervaren? Hoe kijkt u terug op onze dienstverlening in het algemeen? Ook bespreken we hoe het met u gaat en hoe u verwacht om te gaan met het rouwproces. Heeft u hier bijvoorbeeld meer professionele hulp bij nodig, dan kan ik u hiermee in contact brengen. Ook wanneer ik tijdens het gesprek met u merk dat u wellicht extra hulp nodig heeft, zal ik dit aangeven en bespreekbaar maken. Geen mens is hetzelfde, geen afscheid gelijk en dus gaat ook iedereen anders om met de rouwverwerking. Onthoudt dat dit helemaal niet 'gek' of 'vreemd' is. Het is juist goed om dit bespreekbaar te maken en aan te geven waar u tegenaan loopt of waarbij u ondersteuning kunt gebruiken.

U ontvangt van mij een praktische nazorggids waarin in begrijpelijke taal is beschreven wat u nog zou moeten of kunnen regelen. Na de aangifte van overlijden bij de gemeente, welke ik voor u verzorg, ontvangen sommige instanties zoals Belastingdienst of ziektekostenverzekeraar hiervan automatisch bericht. Zijn er nog lopende abonnementen of staat er nog een auto op naam van de overledene, dan moet hier iets mee gebeuren. Ook zal er belastingaangifte moeten worden gedaan. Dit soort praktische tips en ook de aanwijzingen hierbij, staan beschreven in deze gids. 

 

 

Rozenlaan 5

9648 LG Wildervank

T: 0598 470371

M: 06 37329445 (24 uur per dag)

E: info@dijkstra-uitvaartverzorging.nl

KvK: 61967599